Concert ORCW & Vahan Mardirossian – Zaterdag 26 Maart 2022 om 19u30

Het ROYAL CHAMBER ORCHESTRA OF WALLONIE in kwintetformatie:

  • Vahan Mardirossian, piano
  • Jean-François Chamberlan, viool
  • Pascal Crismer, viool
  • Anne Pingen, altviool
  • Hans Vandaele, cello

In 1958 richtte Lola Bobesco het ensemble “Les Solistes de Bruxelles” op, dat achtereenvolgens de namen “Ensemble d’archets Eugène Ysaÿe” en “Orchestre Royal de Chambre de Wallonie” (ORCW) kreeg.

Na de laatste Muziekdirecteuren, Augustin Dumay (2003-2013) en Frank Braley (2014-2019), nam Vahan Mardirossian het stokje over om het werk van uitmuntendheid voort te zetten.

Het ORCW werkt regelmatig samen met de grootste artiesten, op de belangrijkste internationale podia, maar ook in Mons, Culturele Hoofdstad van de Federatie Wallonië-Brussel, Culturele Hoofdstad van Europa 2015, haar residentiestad sinds meer dan een halve eeuw.

Er zal gelegenheid zijn om Vahan Mardirossian aan de piano te horen – een zeldzame gebeurtenis – en musici van de ORCW in kwintetten van Schumann en Brahms.

Twee toppen van de Duitse Romantiek, onder leiding van Clara Schumann.

Clara Schumann heeft een cruciale rol gespeeld bij de totstandkoming van de twee werken op het programma van vanavond. Zij was de eerste die het Pianokwintet Op. 44 van haar man uitvoerde met de musici van het Leipzig Gewandhaus. Twintig jaar later moedigde zij Brahms aan om het werk dat hij net geschreven had te bewerken voor een strijkkwintet. In de versie voor pianokwintet werd het met groot succes ontvangen en blijft het voor altijd in het pantheon van de 19e-eeuwse meesterwerken.

Het programma

Robert Schumann, Pianokwintet in Es groot, op. 44 (30′)

Johannes Brahms, Pianokwintet in f klein, op. 34 (40′)

Vahan Mardirossian, dirigent - Piano

Na negen jaar chef-dirigent te zijn geweest van het Orchestre de Caen (2010-2019), wordt Vahan Mardirossian in september 2019 benoemd tot chef-dirigent van het City Chamber Orchestra of Hong Kong (CCOHK) en vanaf januari 2020 tot muziekdirecteur van het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie (ORCW). Sinds 2011 is hij ook muziekdirecteur van het Nationaal Kamerorkest van Armenië (NCOA).

Vahan Mardirossian, internationaal vermaard pianist en dirigent, combineert sinds enkele jaren zijn twee passies door het dirigeren van klavierconcerten (Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Grieg, Sjostakovitsj…). Als solist heeft hij opgetreden onder leiding van grote dirigenten als Kurt Masur, Paavo Järvi, Yutaka Sado, John Axelrod, Yuri Ahronovith… en heeft hij verschillende opnames gemaakt gewijd aan Schubert, Brahms, Bach, Händel, Beethoven, Tanguy, Mulsant…

 

De ontmoeting met Kurt Masur was beslissend in de carrière van Vahan Mardirossian. Op uitnodiging van de Maestro dirigeerde hij het Manhattan School Orchestra tijdens een dirigentenseminar in New York. Deze kans zal zijn carrière definitief in deze richting sturen.

In 2005 richtte Vahan Mardirossian het orkest “Maestria” op, waarmee hij in heel Frankrijk optrad, onder meer in Parijs in het Théâtre des Champs-Élysées en in Toulouse in de Halle aux Grains.

Hij wordt regelmatig uitgenodigd om prestigieuze orkesten te dirigeren, zoals het NHK Symfonie Orkest, het New Japan Philharmonic Orchestra, het Tokyo Philharmonic Orchestra, het Prague Philharmonic Orchestra, het Orchestre National des Pays de Loire, het Moskouse Symfonie Orkest “Russian Philharmonic”, het Orchestre Sinfonica de Sanremo, het Real Orchestra Sinfonica de Sevilla, de Philharmonie Südwestfalen, het Orchestre Colonne…

Hij werkte samen met internationaal gerenommeerde solisten als Ivry Gitlis, Alexander Markov, Augustin Dumay, Akiko Suwanai, Sergei Babayan, Alexandre Kantorow, Lars Vogt, Vladimir Sverdlov-Ashkenazy, Diemut Poppen, Brigitte Engerer, Xavier Phillips, Kun Woo Paik, Richard Galliano, Viktoria Postnikova, Daishin Kashimoto, Sergueï Nakariakov, Gary Hoffmann, Alexander Chaushian, Roland Pidoux, Alexandra Soumm, Alexander Ghindin, Igor Tchetuev, Polina Leschenko, Ashley Wass, Jean-Marc Phillips-Varjabedian, het Trio Wanderer, Jean-Claude Pennetier, Jacques Rouvier, Svetlin Roussev, Marc Coppey, Pavel Vernikov, Nicolas Dautricourt, Stéphane Béchy, Guy Touvron, Stéphanie-Marie Degand, …

Zijn uitgebreide repertoire reikt van barokke meesterwerken tot hedendaagse werken (Tanguy, Saariaho, Rautavaara, Hersant, Dutilleux, Rihm, Kagel, Crumb, Ligeti, Mulsant, Canat de Chizy…).


Site officiel : vahanmardirossian.com
Crédit photo @ Rino Noviello

Jean-François Chamberlan, viool

Jean-François Chamberlan studeerde viool vanaf de leeftijd van 10 jaar en behaalde zijn viool- en kamermuziekdiploma aan het Koninklijk Conservatorium van Gent.

Als laureaat van de wedstrijd Dexia Axion Classic voor viool en kamermuziek, en vier jaar leerling van Arthur Grumiaux, treedt hij in 1983 toe tot het Koninklijk Kamerorkest van Wallonië, destijds onder leiding van Philip Hirshhorn, waar hij al snel viooldirigent wordt.

Hij trad op als solist onder leiding van gerenommeerde dirigenten als Georges Octors, Jan Corazolla, Rudolf Werthen, Antonio de Almeida, Roberto Benzi, Jean-Pierre Wallez, Jean-François Paillard, Rudolf Barshaï…

Hij wil het publiek ook laten kennismaken met de rijkdom van hedendaagse componisten en creëert talrijke hedendaagse werken (Fafchamps, Lysight, Preudhomme…).

Jean-François Chamberlan is hoogleraar viool en kamermuziek aan het Institut Supérieur de Musique et de Pédagogie (IMEP) in Namen.

Hij speelt op een Giambattista Rogeri viool uit 1697.

Pascal Crismer, viool

Pascal Crismer is geboren in Moeskroen en heeft al snel muziekstudies gevolgd aan de muziekacademie, onder leiding van de heer Robert Van Engeland, concertmeester van het Filharmonisch Orkest van Rijsel.

Hij werd toegelaten aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel, waar hij onmiddellijk eerste prijzen viool en muziektheorie behaalde. Hij heeft ook met succes het Diploma voor gevorderden in kamermuziek (klas van de heer Andre Siwy) en viool (klas van de heer Agustin Leon Ara) behaald.

Zijn grote belangstelling voor kamermuziek gaf hem de gelegenheid het Bow Ensemble van het Brusselse Conservatorium te dirigeren tijdens concerten in België en in het buitenland: Caïro, Murcia, Barcelona, Canarische Eilanden, Granada…

Daarna perfectioneerde hij zijn vaardigheden bij de heer Jean-Pierre Wallez, professor aan het conservatorium van Genève, Zwitserland.

Van 1983 tot 2015 was hij assistent-professor viool aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel, in de klas van Agustin Leon Ara, en vervolgens van Endre Kleve, diens opvolger. Sinds september 2015 is hij gastdocent viool aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent ( HoGent ).

In 1985 werd hij uitgenodigd om toe te treden tot het Koninklijk Kamerorkest van Wallonië als eerste viool en sinds 1993 bekleedt hij de functie van aanvoerder van de tweede violen.

Naast zijn functie als leider van de tweede violen in het ensemble I Fiamminghi, is Pascal Crismer eerste viool geweest in het PIXEL Kwartet, lid van het ensemble Rosamunde en het Letourneur Klavier Trio.

Als kamermusicus heeft hij opgetreden met gerenommeerde artiesten als Augustin Dumay, Maria Joao Pires, Nikita Borisoglebsky, Pavel Gomziakov, Valentina Igoshina, Louis Lortie, Vanessa Wagner, Frank Braley en Alessandro Moccia.

Pascal Crismer bespeelt een viool van de Belgische vioolbouwer Philippe Poissonniez, geïnspireerd door Guarneri del Gesù.

Anne Pingen, altviool

Anne Pingen behaalde haar hogere diploma’s viool en kamermuziek aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Bergen.

In 1977 won zij de Pro Civitate-wedstrijd, waardoor zij als soliste in België en in het buitenland optrad. Al snel werd zij lerares viool en kamermuziek aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Bergen.

Gepassioneerd door kamermuziek, trad zij in 1982 toe tot het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie onder leiding van Philippe Hirshhorn, als soliste voor tweede violen.

In 1990 werd zij eerste altvioliste van het orkest, wat haar in staat stelde regelmatig als soliste op te treden, met name onder leiding van gerenommeerde dirigenten als Jean-Pierre Wallez en Georges Octors. Zij is momenteel hoofd van de altvioolsectie.

Anne Pingen is directeur van de Muziekschool Lasne, programmeur van het concertseizoen in het Château de Chimay, voor de Prins en Prinses van Chimay, en van het concertseizoen “Les Soirées Musicales de Mont-sur-Marchienne”, één van de oudste concertreeksen in België.

Zij speelt op een Giambattista Guadagnigni altviool uit 1743.

Hans Vandaele, cello

Hans Vandaele is cello en basdirigent van het Koninklijk Kamerorkest van Wallonië.

Hans Vandaele studeerde cello aan het Muziekconservatorium van Oostende, vervolgens bij Hans Mannes aan het Lemmeninstitut te Leuven en aan het KVMC te Antwerpen.

Hij won de 1e prijs “Bulcke Kenipel” en de 1e prijs “Dexia Classics”.

Hij werkte in verschillende orkesten: Beethoven Academie, Brussels Philharmonic… Hij doceert cello aan de academies van Willebroek en Torhout.

Sinds 2010 is Hans Vandaele solo-cellist van het Koninklijk Kamerorkest van Wallonië.

Tarief

  • Volwassenen: 32€.
  • Senioren en jonger dan 25 jaar: 30 €.

Informatie & Reserveren

event@chateaudechimay.be

Tel : +32 60 21 94 56