Vlaams Radiokoor Zaterdag 19 november 2022 om 19u30

Nocturnes


VLAAMS RADIOKOOR, INGE SPINETTE, BART VAN REYN


Een concert dat u een korte pauze biedt, een mentale verjonging na een lange werkdag: het delicate programma Nocturnes combineert romantische muzikale mijmeringen van Chopin, Brahms en Schumann in de intieme setting van Studio 1.

 

Programme

  • Franz Liszt, Liebestraum  n° 3 in la bémol majeur, S. 541/3
  • Johannes Brahms, Vier Quartette, op. 92 – Drei Quartette, op. 112
  • Robert Schumann, Spanisches Liederspiel, op. 74
  • Frédéric Chopin, sélection des Nocturnes
  • Franz Schubert, Ständchen, D. 920

Tarif

  • 38€/volwassene
  • 35€/senior (+60 jaar)
  • 20€/jonge (-25 jaar)

Tickets

Het Vlaams Radiokoor werd in 1937 opgericht door het Nationaal Omroepinstituut (INR). De geschiedenis van het koor is onlosmakelijk verbonden met die van het Groot Symfonie-Orkest (nu Brussels Philharmonic), het orkest van dezelfde publieke omroep.

Na de oorlog bleven de werkzaamheden van het koor gericht op hedendaagse muziek, oude muziek, het grote repertoire en Vlaamse muziek, evenals de leiding van Paul Collaer. Het koor en het orkest zijn emblematische juwelen van het Nationaal Omroepinstituut en worden in binnen- en buitenland bejubeld.

Het koor werkte mee aan belangrijke wereldpremières zoals Francis Poulenc’s Figure humaine (1945) en Darius Milhaud’s Les Euménides (1949). Het voert ook Belgische werken uit, zoals het Agnus Dei van Robert Herberigs, de Icare van Marcel Poot en het Inferno van Norbert Rousseau.

Vic Nees dirigeerde het Radiokoor van 1970 tot zijn pensionering in 1996. Hij is zonder twijfel de grootste Vlaamse koorcomponist van zijn generatie. Hij introduceerde een nieuwe stijl met moderne technieken zoals vocale clusters, aleatoriek, fluisteren en gesproken refreinen. Onder zijn leiding bracht het koor ook werken van andere componisten zoals Karel Goeyvaerts, Frans Geysen, André Laporte en Peter Cabus.

In 1998 besloot de directie van de omroep het koor en het orkest te scheiden. Voor het eerst moesten deze ensembles onafhankelijk werken. De operatie was niet zonder risico’s, maar ondanks het turbulente begin slaagde het Vlaams Radiokoor erin zijn stempel te drukken op het koorlandschap. Aanvankelijk geprezen in België, kreeg het steeds meer erkenning in het buitenland.

Johan Duijck werd benoemd tot koordirigent van het Vlaams Radiokoor. Zijn taak was het koor om te vormen van een studiokoor tot een vocaal ensemble dat op het podium zou optreden. Het koor organiseerde voorzichtig een reeks concerten en zocht naar nieuwe samenwerkingsverbanden.

De Deense dirigent Bo Holten volgde Johan Duijck in 2008 op. In 2011 werd Hervé Niquet aangesteld om de internationale reputatie en invloed van het koor te bevorderen. In 2019 zal Bart Van Reyn de muzikale leiding van het koor overnemen.

Vandaag is het Vlaams Radiokoor een betrouwbare speler op de Europese koorscène. Gerenommeerde ensembles als Les Siècles en het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam werken met het koor samen. Vanaf het begin heeft het koor zich onderscheiden door zijn unieke flexibiliteit, zijn beheersing van een zeer breed repertoire en zijn pioniersrol bij het verkennen van nieuwe of ongebruikelijke stukken.

Bart Van Reyn

Bart Van Reyn, een van de belangrijkste Belgische dirigenten van de nieuwe generatie, is geïnteresseerd in een breed repertoire, gaande van barok tot hedendaagse muziek, met een focus op de historische uitvoeringspraktijk.

Bart heeft gewerkt met het Antwerp Symphony Orchestra, het Brussels Philharmonic, het Slovenian Philharmonic, B’Rock, Il Gardellino, Brandenburger Symphoniker, het Nederlands Kamerorkest en het Danish National Symphony Orchestra.
Sinds 2016 is hij dirigent van het Deens Radiokoor en in 2019 werd hij ook benoemd tot muziekdirecteur van het Vlaams Radiokoor.

Hij wordt ook regelmatig uitgenodigd om vele vooraanstaande vocale ensembles te dirigeren, zoals het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam, het Nederlands Radiokoor, MDR Rundfunkchor Leipzig, SWR Vokalensemble Stuttgart, NDR Chor Hamburg, Rundfunkchor Berlin, Collegium Vocale Gent, de Nederlandse Bachvereniging en de BBC Singers. Hij heeft gewerkt met de componisten Steve Reich, Tan Dun, James MacMillan en Kaija Saariaho.

In 2000 richtte hij Octopus op, een flexibel koor met een capaciteit van 32 tot 100 zangers. Daarna volgden vruchtbare samenwerkingen met Brussels Philarmonic, Antwepr Symphony Orchestra, Orchestre Philarmonic Royal de Liège, …

In 2012 richtte hij het Concert Antwerpen op. Dit Antwerpse orkest speelt op historische instrumenten en legt zich toe op het repertoire van het einde van de 18e en het begin van de 19e eeuw.

Vanaf 2022 is hij de vaste gastdirigent van Anima Eterna Brugge.

Inge Spinette, piano


Sinds 1992 heeft Inge Spinette een dubbele carrière als liedperformer en als operatrainer in de Munt. Sinds datzelfde jaar is zij ook docente aan het KCB in Brussel.
Zij gaf talrijke recitals met gerenommeerde zangers als José van Dam, Jennifer Larmore, Sophie Koch, Franz-Josef Selig, Arttu Kataja, Katarina Gubanova, Nathan Berg, Ilse Eerens, Yves Saelens, Hendrickje Van Kerckhove, Thomas Blondelle, Lore Binon, Iwona Sobotka, Samuel Hasselhorn, Eva Zaïcik, op vele Belgische podia (Munt, Bozar, Flagey, de Singel, Concertgebouw Brugge), maar ook in het Concertgebouw in Amsterdam, de Musikverein in Wenen, de O. M.M.A – Athene, het Châtelet – Parijs, de operahuizen van Lille en Lyon…

Ze is regelmatig te horen op de radio bij Klara, Musique Trois en op buitenlandse zenders.

Ze begeleidt ook zangers bij internationale wedstrijden zoals de Koningin Elisabeth, Belvedere Wettbewerb – Wien, Voix Nouvelles en Honda Competition.

Zij wordt door veel critici zoals Diapason geprezen om haar subtiele en intelligente spel, waarin zij een volledige beheersing van de nuances van emotionele zuiverheid laat zien.
Ze behaalde haar Master Piano aan het Koninklijk Muziekconservatorium Brussel met grote onderscheiding.
Ze heeft ook twee postdoctorale diploma’s van de Guildhall School of Music and Drama, Barbican-Londen: een in Lied-Melodie en een in Opera. Haar leraren zijn Graham Johnson, Helmut Deutsch en Irwin Gage.

Praktische informatie:

  • Opening van de deuren van het kasteel om 18.30 uur
  • Het concert begint om 19.30 uur precies

Voor uw gemak bieden wij zelfgemaakte broodjes met biologische en/of lokale producten. Bestellingen kunnen uiterlijk de vrijdag (voor het concert) om 16.00 uur worden geplaatst.

We bieden 3 soorten broodjes aan:

  • Ham, vijg, rucola, boter
  • Schapenkaas, honing, noten, rucola
  • Chimay paté, augurk, rucola, boter

Concert & Drink

Voor dit concert bieden wij u de mogelijkheid om tijdens de pauze de Prins en Prinses van Chimay te ontmoeten met een glas champagne, verrassingsbroden en mignardises @Macaro’n co. Concert + drankje” ticket voor 55€/persoon.