In het kader van de kerstmarkt van Chimay
Christmas Songs
Vlaams Radiokoor, Martina Batič
Na een gat van twee jaar… zijn we terug met ons traditionele kerstconcert.
Deze keer is het Vlaams Radiokoor terug, geïnspireerd door de rijke Britse traditie.
Ongeacht geloof, overtuigingen en rituelen herinnert de muziek van onder anderen Jonathan Dove, John Tavener en Benjamin Britten ons eraan dat de kersttijd een tijd van absolute transcendentie is.
Het is een tijd om samen te komen, om getroost te worden door klassieke kerstliederen, om banden te smeden en hoopvol te beloven.
Programme
- Jonathan Dove
Seek Him That Maketh The Seven Stars - John Tavener
Mother and Child - Benjamin Britten
Christ’s Nativity - Will Todd
My Lord Has Come - Ben Parry
Il est né, le divin enfant - Christmas Songs:
Jingle Bells, The Twelve Days Of Christmas, Carol of the Bells, Christmas Song , Veni Emmanuel, Silent Night
Een donkere nacht, geleidelijk verlicht door het twinkelen van de sterren, en plotseling: licht. Jonathan Dove begint het concert in een magische stemming. John Tavener neemt het over en verbeeldt het wonder van Jezus’ geboorte op deze bijzondere nacht, in een ode aan Maria, de universele moeder.
De boodschap van hoop en vrede die deze geboorte uitdraagt, wordt door de jonge Benjamin Britten vertaald in een even heldere als indrukwekkende Geboorte van Christus. Will Todd biedt ons een moment van meditatie, voordat we ons in een houtvuursfeer bevinden om te luisteren naar heerlijke traditionele kerstliederen zoals Jingle Bells, The Twelve Days Of Christmas en Christmas Song: “although it’s been said many times, many ways, Merry Christmas to you…”.
Tarif
- 38€/volwassene
- 35€/senior (+60 jaar)
- 20€/jonge (-25 jaar)
Tickets
Het Vlaams Radiokoor werd in 1937 opgericht door het Nationaal Omroepinstituut (INR). De geschiedenis van het koor is onlosmakelijk verbonden met die van het Groot Symfonie-Orkest (nu Brussels Philharmonic), het orkest van dezelfde publieke omroep.
Na de oorlog bleven de werkzaamheden van het koor gericht op hedendaagse muziek, oude muziek, het grote repertoire en Vlaamse muziek, evenals de leiding van Paul Collaer. Het koor en het orkest zijn emblematische juwelen van het Nationaal Omroepinstituut en worden in binnen- en buitenland bejubeld.
Het koor werkte mee aan belangrijke wereldpremières zoals Francis Poulenc’s Figure humaine (1945) en Darius Milhaud’s Les Euménides (1949). Het voert ook Belgische werken uit, zoals het Agnus Dei van Robert Herberigs, de Icare van Marcel Poot en het Inferno van Norbert Rousseau.
Vic Nees dirigeerde het Radiokoor van 1970 tot zijn pensionering in 1996. Hij is zonder twijfel de grootste Vlaamse koorcomponist van zijn generatie. Hij introduceerde een nieuwe stijl met moderne technieken zoals vocale clusters, aleatoriek, fluisteren en gesproken refreinen. Onder zijn leiding bracht het koor ook werken van andere componisten zoals Karel Goeyvaerts, Frans Geysen, André Laporte en Peter Cabus.
In 1998 besloot de directie van de omroep het koor en het orkest te scheiden. Voor het eerst moesten deze ensembles onafhankelijk werken. De operatie was niet zonder risico’s, maar ondanks het turbulente begin slaagde het Vlaams Radiokoor erin zijn stempel te drukken op het koorlandschap. Aanvankelijk geprezen in België, kreeg het steeds meer erkenning in het buitenland.
Johan Duijck werd benoemd tot koordirigent van het Vlaams Radiokoor. Zijn taak was het koor om te vormen van een studiokoor tot een vocaal ensemble dat op het podium zou optreden. Het koor organiseerde voorzichtig een reeks concerten en zocht naar nieuwe samenwerkingsverbanden.
De Deense dirigent Bo Holten volgde Johan Duijck in 2008 op. In 2011 werd Hervé Niquet aangesteld om de internationale reputatie en invloed van het koor te bevorderen. In 2019 zal Bart Van Reyn de muzikale leiding van het koor overnemen.
Vandaag is het Vlaams Radiokoor een betrouwbare speler op de Europese koorscène. Gerenommeerde ensembles als Les Siècles en het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam werken met het koor samen. Vanaf het begin heeft het koor zich onderscheiden door zijn unieke flexibiliteit, zijn beheersing van een zeer breed repertoire en zijn pioniersrol bij het verkennen van nieuwe of ongebruikelijke stukken.
Martina Batič, dirigent
Sinds 1992 heeft Inge Spinette een dubbele carrière als liedperformer en operatrainer in de Munt. Sinds datzelfde jaar is zij ook docente aan het KCB in Brussel.
Zij gaf talrijke recitals met gerenommeerde zangers als José van Dam, Jennifer Larmore, Sophie Koch, Franz-Josef Selig, Arttu Kataja, Katarina Gubanova, Nathan Berg, Ilse Eerens, Yves Saelens, Hendrickje Van Kerckhove, Thomas Blondelle, Lore Binon, Iwona Sobotka, Samuel Hasselhorn, Eva Zaïcik, op vele Belgische podia (Munt, Bozar, Flagey, de Singel, Concertgebouw Brugge), maar ook in het Concertgebouw in Amsterdam, de Musikverein in Wenen, de O. M.M.A – Athene, het Châtelet – Parijs, de operahuizen van Lille en Lyon…
Ze is regelmatig te horen op de radio bij Klara, Musique Trois en op buitenlandse zenders.
Ze begeleidt ook zangers bij internationale wedstrijden zoals de Koningin Elisabeth, Belvedere Wettbewerb – Wien, Voix Nouvelles en Honda Competition.
Zij wordt door veel critici zoals Diapason geprezen om haar subtiele en intelligente spel, waarin zij een volledige beheersing van de nuances van emotionele zuiverheid laat zien.
Ze behaalde haar Master Piano aan het Koninklijk Muziekconservatorium Brussel met grote onderscheiding.
Ze heeft ook twee postdoctorale diploma’s van de Guildhall School of Music and Drama, Barbican-Londen: een in Lied-Melodie en een in Opera. Haar leraren zijn Graham Johnson, Helmut Deutsch en Irwin Gage.