Printemps des Voix Zaterdag 8 april 2023 19u30 – masterclass opera

Opera aria’s

Na deelname aan de Masterclass Opera onder leiding van sopraan Christine Schweitzer en pianist Florent Lattuga voeren jonge operazangers verschillende aria’s uit van Händel, Mozart, Rossini, Donizetti en Verdi…

Masterclass opera

Deze operamasterclass is bedoeld voor zowel operakunstenaars die al carrière maken als toekomstige professionals die hun rollen willen voorbereiden of hun auditie- en wedstrijdrepertoire willen perfectioneren. Ze wordt geleid door Christine Schweitzer, sopraan en zangdocent, en Florent Lattuga, pianobegeleider.

U kunt operawerken van alle stijlen presenteren en in het bijzonder uw interpretatie van de Italiaanse opera verdiepen dankzij mijn bijzondere ervaring op dit gebied.

In de specifieke oefening van de opera masterclass profiteert elke zanger van de individuele dagelijkse training maar ook van de luistertijd van de andere zangers en het advies dat hen wordt gegeven. De luistertijd is een belangrijk onderdeel van de masterclass, waar de deelnemers vertrouwd raken met de algemene inhoud van het onderwijs van de docent en met de stemmen van de andere zangers (andere tessituren, andere repertoires…).

Er zullen ongeveer zes zangers zijn (zie hieronder voor de organisatie van het vocale werk). Dit relatief kleine aantal deelnemers maakt het mogelijk om dieper in te gaan op vocale en interpretatiekwesties.

Voor meer informatie over de organisatie van de Masterclass : https://www.arteliricaparis.com/historique-masterclasses-schweitzer

Programma 

Tarieven

  • 32€/volwassene
  • 30€/senior (+60 jaar)
  • 15€/jeugd (-25 jaar)

Tickets

Online tickets

 

Praktische informatie :

Opening van de deuren van het kasteel om 18.30 uur.
Het concert begint om 19.30 uur precies

Voor uw gemak bieden wij u zelfgemaakte broodjes aan met biologische en/of lokale producten. Bestellingen kunnen ten laatste op de vrijdag (voor het concert) om 16u geplaatst worden.

3 soorten worden u voorgesteld:

Ham, vijg, rucola, boter
Schapenkaas, honing, noten, rucola, boter
Chimay paté, augurk, rucola, boter

Leraren 

Christine Schweitzer

Christine Schweitzer, sopraan

Christine Schweitzer heeft carrière gemaakt als dramatische sopraan in het romantische operarepertoire, met name Verdiaans en Wagneriaans, alsmede in het concert- en oratoriumrepertoire. Zij is een trouwe erfgenaam van de lessen van Maestro Gino Bechi, die zij negen jaar lang volgde, en meer recentelijk bereidde zij haar Italiaanse rollen voor bij Leyla Gencer aan La Scala in Milaan.

Haar operacarrière bracht haar naar grote podia als het Théâtre des Champs-Elysées, de Opéra de Marseille en de Opéra d’Anvers, in de rollen van Agathe in Weber’s Freischütz en Gerhilde in Verdi’s Lady Macbeth, onder leiding van prestigieuze dirigenten als Alain Lombard, Serge Baudo en Frédéric Chaslin. Zij heeft talloze malen de sopraan solo in het Requiem van Verdi vertolkt en verschillende operarecitals gewijd aan Verdiaanse en Verista-muziek gegeven.

Vandaag de dag zet Christine Schweitzer zich in om haar kunst over te dragen aan jonge operatalenten. Haar ervaring op het toneel en haar gepassioneerde studie van de kunst en het discours van de grote Italiaanse kunstenaars hebben haar tot een van de bewaarders van de tradities van interpretatie van belcanto en Verdiaanse muziek gemaakt.

Zij wordt regelmatig uitgenodigd om masterclasses te geven aan conservatoria (Musikhochschule van Wenen, Parijs, Nice…) en aan het Centre de Musique Baroque de Versailles. Zij is de vocale adviseur van verschillende grote operapersoonlijkheden, zoals gedurende negen jaar voor Natalie Dessay, en ontwikkelt nu een internationale activiteit van masterclasses in het kader van de structuur Arte Lirica Paris.

Florent Lattuga, pianiste accompagnateur

Florent Lattuga begon zijn piano-opleiding in Provins, waar hij al snel een Prix d’Excellence van de regio Ile-de-France behaalde. Hij ging naar het Conservatoire Hector Berlioz in Parijs waar hij in 2008 een DEM behaalde. 

In 2010 behaalde hij een Bachelor of Music in 2012, gevolgd door een Master of Interpretation waarvoor hij het hoogste cijfer kreeg, en de prijs voor het beste Master-recital.

Als winnaar van internationale wedstrijden (Marienbad, Scriabin Concours) treedt hij op als solist in de Poolse Bibliotheek in Parijs, in de Basilique Ste-Clothilde in Parijs, in Blois voor de vereniging ter bevordering van jonge solisten “Gerbert d’Aurillac”, in het Casino in Evian, maar ook in Portugal (Porto, Cortes de Cima), in de aula van de Universiteit van Freiburg, of in Brazilië.

Sinds 2014 legt hij zich toe op het vocale repertoire. In 2016 behaalde hij een Master in Accompaniment en een prijs voor uitmuntende resultaten.

Hij begeleidde enkele jaren de Parijse cabaretavonden van de vereniging “Chansons de France” en schreef mee aan een voorstelling gebaseerd op Boris Vian, “l’évadé Vian”, die tot 2012 in Parijs en de regio Centre werd opgevoerd.

Dankzij deze ervaring met geïmproviseerde muziek werkt hij sinds 2018 regelmatig samen met de groep Comiqu’Opéra, die lyrische kunst in nieuwe en originele vormen promoot. In 2018 nam hij de rol van pianist op zich bij “L’ Opéra dans Tous ses États” en meer recent werkte hij mee aan de creatie van de voorstelling “Encore une Fois” die sinds 2020 op vele plaatsen in Franstalig Zwitserland en in het Funambule theater in Parijs wordt opgevoerd.

Studenten

– Alexandre Artemenko, baryton

– Faustine Picco, sopraan

– Blaise Rantoanina, tenor

– Sarah Rodriguez, sopraan

– Analia Telega, mezzosopraan

– Hortense Venot, sopraan

Alexandre Artemenko, baryton

Alexandre Artemenko

Alexandre Artemenko, geboren in 1987, studeerde viool tot het einde van zijn adolescentie. Tegelijkertijd liet de theaterpraktijk hem de wereld van het acteren en het toneel zien, en het was niet meer dan normaal dat hij met operazang begon.

I

Hij werd toegelaten tot het Conservatorium van Parijs in 2006. Zijn koorpraktijk stelde hem in staat te werken onder leiding van dirigenten als Laurence Equilbey, Geoffroy Jourdain, John Nelson en Philippe Herreweghe. Hij zong ook voor het Jeune Choeur de Paris in de Chapelle Royale in Versailles en in het Auditorium van het Musée d’Orsay. Vervolgens perfectioneerde hij zijn operapraktijk met zangers als Udo Reinemann, Jean-Pierre Furlan, Gabriel Bacquier en Christine Schweitzer. Na zijn afstuderen aan het Conservatorium met unanieme felicitaties van de jury, maakte hij zijn professionele debuut bij de Fabrique Opéra de Marseille in de rol van Papageno in De Toverfluit, en in 2013 sloot hij zich aan bij de jonge professionele solistenworkshop van het operagezelschap Opera Fuoco, gecreëerd en gedirigeerd door David Stern.
Alexandre Artemenko nam deel aan het Musica Nigella Festival en het Shanghai Baroque Music Festival, dat Händels Giulio Cesare (Achilla) en Alcina (Melisso) presenteerde in de Shanghai Symphony Hall (China).
In 2021 zingt Alexandre voor het Ensemble Sequentiae de rol van Elias in het gelijknamige oratorium van Felix Mendelssohn, (Théâtre de Dreux, Eglise de Saint-Germain-en-Laye, Basilique Sainte Clothilde in Parijs, Basilique Saint-Julien in Tours). Hij zingt ook Mozarts Grote Mis in C als solist met hetzelfde ensemble. Momenteel bereidt hij de rol van Escamillo in Carmen en de rol van Guglielmo in Così fan tutte voor.

Meer lezen

Faustine Picco, soprano

Faustine Picco ontdekte de muziek op 5-jarige leeftijd toen ze blokfluit begon te spelen; ze begon piano te spelen op 8-jarige leeftijd en op 10-jarige leeftijd werd ze lid van de Maîtrise des Maisons d’Education de la Légion d’Honneur, waar ze later soliste werd.

Na haar studies aan het CRR van Boulogne-Billancourt in de blokfluitklas van Michelle Tellier, sloot ze zich aan bij de lyrische zangklas van Jacqueline Bonnardot en Bruno Gousset aan de Schola Cantorum van Parijs. In 2016 behaalde Faustine haar DEM in operazang aan het CRR van Versailles, in 2017 het Superior Diploma in operazang en kamermuziek aan de Schola Cantorum en in 2018 het Concert Diploma in operazang en kamermuziek aan de Schola Cantorum. Ze is te zien in verschillende producties van de gezelschappen l’Étrange Boutique (Fairy Queen, Marie in Le Reniement de Saint Pierre van Michel Bosc), Divinopera (Louise in Les Mousquetaires au Couvent, Gabrielle in La Vie Parisienne), Opérapproche (Micaëla in Carmen), VociHarmonie (Lavina in Mozarts L’Oca del Cairo) of als deel van het ensemble Résønance(s).

Faustine Picco

Blaise Rantoanina, ténor

Blaise-Rantoanina

Blaise Rantoanina ontdekte het klassieke repertoire in een van de zeldzame koren die het in Madagaskar aanbieden. Opgeleid als zanger in de klas van Holy Razafindrazaka aan het Centre d’Éducation Musicale Laka in Antananarivo, bleek hij bijzonder getalenteerd en zijn leraren moedigden hem aan om zijn vaardigheden te perfectioneren in Parijs, waar hij zich aansloot bij de klas van Pierre Catala aan het Conservatoire Francis-Poulenc in het 16e arrondissement, waar hij in 2012 afstudeerde met een diploma muziekstudies zang. Vervolgens werd hij toegelaten tot de zangafdeling van het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris, waar hij studeerde bij Marcel Boone en in 2017 een masterdiploma behaalde. Tijdens zijn studie aan het CNSMDP nam hij deel aan verschillende producties onder leiding van gerenommeerde dirigenten als David Reiland en Patrick Davin. In 2016 was hij een Klassieke Openbaring van de ADAMI en werd hij uitgenodigd om op te treden tijdens de Chorégies d’Orange met de andere laureaten van de wedstrijd.Hij zingt de rol van Paolino in Il matrimonio segreto van Cimarosa aan het CNSMDP, een coproductie met de Philharmonie de Paris in een regie van Julien Lubek en Cécile Roussat (2017). Tijdens het seizoen 2017-2018 zingt Blaise de rol van Belmonte in L’Enlèvement au Sérail, geregisseerd door Emmanuelle Cordoliani en in première gegaan in de Opéra-Théâtre de Clermont-Ferrand onder leiding van Roberto Forés Veses, vervolgens opgevoerd in de Opéra Grand-Avignon, de Opéra de Rouen-Normandie, de Opéra de Massy en de Opéra de Reims. Van 2018 tot 2021 vervolgt hij zijn carrière in Duitsland bij het Theater van Trier, waar hij de rollen van Don Ottavio in Mozarts Don Giovanni, Fenton in Otto Nicolai’s Die Lustigen Weiber von Windsor, de Braziliaan in Jacques Offenbachs La Vie Parisienne, Nerone in Monteverdi’s L’Incoronazione di Poppea en Graaf Almaviva in Rossini’s Barbier van Sevilla vertolkt, allemaal onder leiding van Jochem Hochstenbach. Tijdens het seizoen 2021-2022 neemt hij de rol van Médor op zich in Hervé’s Les chevaliers de la Table Ronde in de Opéra d’Avignon, waarna hij wordt gecast in Le Malade Imaginaire van Molière en Charpentier in de Opéra de Massy met het Concert Spirituel onder leiding van Hervé Niquet. Een van zijn toekomstige projecten is Ferrando in Così fan tutte bij de Opéra Eclaté, Albazar in De Turk in Italië bij de Opéra d’Avignon en hij zal te zien zijn in De Toverfluit van Mozart bij het Théâtre des Champs-Elysées.

Sarah Rodriguez, sopraan

Na te zijn opgegroeid in de meesterklas van de Opera van Genève, behaalde Sarah Rodriguez haar prijs in zang en lyriek aan het CRR van Perpignan. Ze behaalde een diploma muziekwetenschappen en een universitair diploma zangpedagogie aan de universiteit van Toulouse, en ging vervolgens naar het Centre de Musique Baroque de Versailles. Gedurende haar hele carrière heeft zij verschillende repertoires uitgevoerd, waaronder de grote werken van het barokrepertoire met gerenommeerde ensembles als Les Ombres, Les Talents lyriques, Les Folies Françaises, Le Banquet Céleste en heeft zij les gehad van operakunstenaars als Isabelle Poulenard, Josep Cabré en momenteel van Stéphanie d’Oustrac en Olga Pitarch aan de Pont Supérieur de Bretagne, waar zij momenteel gevestigd is, terwijl zij haar activiteiten in Frankrijk en in het buitenland voortzet.

Analia Telega, mezzosopraan

Analia Téléga

Diplômée du Conservatoire Royal de Liège (Belgique), lauréate de la Fondation Royaumont et Titulaire d’un Master II de Rechercher LLCE Italien en Sorbonne-Nouvelle Paris III, Analia Téléga a été sélectionnée dans de nombreux concours internationaux tels Francisco Vinas à Barcelone (Espagne), le Shizuoka International Opera Competition à Hamamatsu (Japon), etc… Soprano, elle aborde régulièrement des rôles dramatiques sous la direction de metteurs en scène issus du théâtre (Arthur Nauzyciel au Théâtre National de Bretagne, Raphaël Haberberg à La Scène en Essonne, Ulysse di Gregorio au TOPF Silvia Montfort, Antoine Juliens aux Théâtres de Brest, Morlaix et Quimper…

Hortense Venot, sopraan

Hortense Venot begon haar muzikale reis op zeer jonge leeftijd met de piano en kwam op 15-jarige leeftijd in de klas van Gilles Nicolas aan het Conservatoire de Suresnes. Gepassioneerd door de podiumkunsten werd ze na het behalen van haar baccalaureaat toegelaten tot het International College of Musical Theatre in Londen. Het jaar daarop werd Hortense Venot toegelaten tot het Conservatoire à Rayonnement Régional de Boulogne-Billancourt in de klas operazang van Esthel Durand, en vervolgens studeerde ze bij Doris Lamprecht aan het Conservatoire à Rayonnement Régional de Paris, waar ze in 2021 afstudeerde. Sindsdien is Hortense begonnen met optreden op het toneel en heeft ze rollen gezongen als Pauline in La Vie Parisienne en Venus in Offenbach’s Orphée aux Enfers met het gezelschap Opéra du Jour, of Lazuli in Chabrier’s L’Etoile. Als multi-getalenteerde vertolkster heeft ze haar aandacht gericht op een gevarieerd repertoire door de rol van Passe-Partout te vertolken in de musical Le Tour du Monde en 80 jours, die in december 2021 in de Salle Pleyel op tournee ging met het gezelschap GDS Production. Hortense neemt ook deel aan concerten met talrijke koren, zoals het DEMOS-project als soliste, het ensemble Synopsis en meer recent de Opéra de Versailles. Momenteel heeft ze het genoegen om op te treden met het gezelschap “Les Frivolités Parisiennes” in hun nieuwe productie van de operette Coups de Roulis van André Messager.

Hortense Venot