De Artiesten
Marc Grauwels, fluit
Marc Grauwels is zonder twijfel een van de meest prominente Belgische fluitisten van vandaag. Dat heeft hij natuurlijk te danken aan zijn talent, zijn charisma, zijn dynamische en gulle persoonlijkheid, maar ook aan zijn aangeboren gevoel voor communicatie. Zijn eclecticisme als internationaal solist heeft vele componisten uit de hele wereld ertoe gebracht voor hem te schrijven of hem te betrekken bij de creatie van hun nieuwe stukken. Zo nam hij in 1985 deel aan de eerste uitvoering en opname van Astor Piazzolla’s beroemde Histoire du Tango in een duo met de gitarist Guy Lukowski. Hij werkte ook mee aan de première van Ennio Morricone’s Cantata voor Europa. Meer recentelijk schreef de Griekse componist Yannis Markopoulos voor hem zijn nieuwe fluitconcert, dat werd gebruikt als een van de openingspartituren voor de Olympische Spelen van 2004 in Athene.
Nog vóór hij zijn muzikale studies in eigen land had voltooid, kreeg Marc Grauwels op 19-jarige leeftijd zijn eerste orkestpositie in de Vlaamse Opera. In 1976 werd hij benoemd tot piccolo-solist van het Théâtre Royal de la Monnaie in Brussel (Nationale Opera van België), een functie die hij in 1978 verliet om als eerste fluitist te gaan werken voor het Belgisch Radio en Televisie Symfonie Orkest. Hij bleef er tien jaar, niet zonder voor dezelfde functie te worden gekozen in 1986, toen het beroemde Wereldorkest werd opgericht onder leiding van Carlo-Maria Giulini. Zijn carrière als solist ontwikkelde zich daarna in een indrukwekkend tempo, wat hem ertoe bracht het orkest in 1987 voorgoed te verlaten. Tegelijkertijd doceerde hij gedurende vijftien jaar als docent aan het Conservatoire Royal de Bruxelles en is hij thans gewoon hoogleraar aan het Conservatoire Royal de Mons.
In februari 2001, na een tournee door Azië, besloten de wereldmanagers van Naxos in Hong Kong een speciale collectie in hun catalogus aan hem te wijden onder de naam The Flute Collection. In de komende jaren zal deze collectie worden verrijkt met 30 CD’s gewijd aan de fluitist Marc Grauwels (15 Naxos CD’s zijn reeds op de wereldmarkt verkrijgbaar).
Sinds enkele jaren is Marc Grauwels ook “Endorser” voor de beroemde Japanse fluitenbouwer Miyazawa.
Begaafd met een natuurlijke jovialiteit en enthousiasme, aarzelt Marc Grauwels niet om de meest uiteenlopende muzikale ervaringen te vermenigvuldigen en wisselt gewillig Piazzolla af met Mozart, Bach met Ravi Shankar … wat hem er niet van weerhoudt om evenveel ernst als verbeelding aan de dag te leggen bij het uitwerken van zijn programma’s. Zijn laatste wereldpremière-opname (nog steeds op het Naxos-label), gewijd aan ongepubliceerde werken voor fluit en slagwerk – waarvan hij het merendeel heeft opgedragen – is een goed voorbeeld.
Het was Marc Grauwels die meewerkte aan de soundtrack van de film Amadeus van Milos Forman, begeleid door Thomas Bloch en het ensemble Les Brussels Virtuosi, in het prachtige adagio voor glasharmonica, fluit, hobo, altviool en cello KV 617. Hij vertolkte ook de vroege sonates, de kwartetten en het concerto voor fluit en harp in de complete Mozart werken gepresenteerd in een enkele box set van 170 CD’s.
Met een minimum van 100 concerten per jaar over de hele wereld, meer dan 15.000 pagina’s aan hem gewijd op het Web en een discografie die reeds rijk is met meer dan 60 CD’s als solist, bewijst Marc Grauwels dat een goed artistiek beleid een fluitist vandaag tot een formidabel publiek succes kan leiden.
Zowel in zijn loopbaan als in zijn interpretaties blijft Marc Grauwels trouw aan zijn persoonlijkheid… en dat is niet de minste van zijn kwaliteiten.
Joelle Strauss, violon
Joëlle STRAUSS begon op 4-jarige leeftijd viool te spelen; zij voltooide haar muzikale studies met zang en piano alvorens haar diploma’s te behalen aan de Koninklijke Conservatoria.
Na een klassieke opleiding op hoog niveau, bracht haar belangstelling voor de viool haar ertoe andere stijlen, zigeuner, klezmer, jazz en oriëntaals, te perfectioneren bij de grootste meesters.
Joëlle reisde de wereld rond en studeerde en trad op met de beroemde Hongaarse zigeunerviolist Roby LAKATOS, met Alicia SVIGALS, de niet minder beroemde violiste van de groep “Klezmatics” in New York, met Johan RENARD, jazzprofessor aan het Didier Lockwood Muziekcentrum in Parijs, met Jean-Louis RASSINFOSSE, jazzprofessor aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, en met Mohamed al MOKHLIS, een illustere oriëntaalse violist.
Haar persoonlijke weg, beïnvloed door haar meervoudige afkomst, haar reizen, haar ontmoetingen en haar multiculturele ervaringen, heeft haar ertoe gebracht een unieke, zeer bijzondere en herkenbare speelstijl te ontwikkelen, gekenmerkt door grote gevoeligheid en zeldzame virtuositeit, zowel op de viool als op de zang.
Van 2003 tot 2014 was zij de violiste van de klezmergroep “Krupnik”.
Joëlle Strauss toert momenteel met het “Astor Klezmer Trio”, Christophe Delporte op accordeon en Marc Grauwels op dwarsfluit. Zij treedt ook op met verschillende orkesten, big-bands, in een Duo met piano in een World-Jazz-Music of Music-Hall programma en ook, in andere formaties die verschillende Kunsten van de scène combineren, artiesten van alle nationaliteiten samenbrengend: acteurs, musici, dansers, zangers, rappers, performers… Haar eclecticisme en haar nieuwsgierigheid leiden haar ook naar de studie van de geschiedenis van de wereldmuziek.
Inderdaad, gepassioneerd door geschiedenis, vertelt zij graag het verhaal van de muziek die zij speelt en zingt. Na veel onderzoek en lectuur geeft zij thans conferenties over de geschiedenis van Tango, Jazz, Flamenco, Kezmer, en Oosteuropese muziek.
De muziek van talen heeft haar altijd aangetrokken: Spaans, Frans, Engels hebben haar kindertijd getekend; zij voegt er Russisch, Oekraïens, Pools, Roma, Portugees, Hebreeuws, Ladino (Joods-Spaans) aan toe en haar lerares, Sonia PINKUSOWITZ, heeft haar alle subtiliteiten van het Jiddisch bijgebracht.
Door haar beheersing van de viool en de zang verdedigt Joëlle met verve een cultuur waarin zij zeker een deel van haar wortels terugvindt, maar vooral streeft zij ernaar deze te verspreiden door erop uit te gaan om anderen te ontmoeten, zodat dit muzikale erfgoed wordt erkend, nieuw leven wordt ingeblazen en de beoefening ervan in de 21e eeuw wordt verankerd.
Zij trad reeds op in talrijke festivals in Europa, Scandinavië, het Midden-Oosten, Afrika, Azië en Noord- en Zuid-Amerika.
Joëlle STRAUSS werd in 2013 genomineerd voor de “Prix Jean Pierre-Bloch” die “Een kunstenaar en zijn werk, in zijn relatie tot de mensenrechten” beloont, georganiseerd in Parijs door de Internationale Liga tegen Racisme en Antisemitisme (LICRA).
Joëlle STRAUSS speelt op een uitzonderlijke viool van Jean-Baptiste VUILLAUME, een beroemde Franse vioolbouwer uit de 19e eeuw wiens stamboom bekend is sinds het begin van de 17e eeuw.
Christophe Delporte, Accordeon
Zijn artistieke carrière begon in 1989 toen hij deelnam aan het concours “jonge solisten” van de RTBF, waar hij met absolute meerderheid de tweede prijs en vooral de publieksprijs won. “Zo heb ik accordeon nog nooit horen spelen” was het leidmotief dat zijn optredens tijdens de verschillende rondes van het concours becommentarieerde.
Naast een grote techniek en een poëtische stijl van een duizelingwekkende rijkdom, onthult Christophe aan het grote publiek een repertoire dat weinigen zich voorstellen voor de accordeon met “klassieke” stukken geschreven voor het instrument en in het bijzonder het concerto n°1 van Nicolaï Tchaikin dat hij zal uitvoeren in de finale van de wedstrijd met het symfonieorkest van de RTBF.
Het jaar daarop vertegenwoordigde hij België op de vijfde EUROVISION-wedstrijd voor jonge musici die in Wenen werd georganiseerd en speelde hij met het Oostenrijks Radio Symfonie Orkest in de mythische zaal MUSIKVEREIN, die door 23 televisiezenders live werd uitgezonden.
Christophe werd meermaals uitgenodigd door het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie (A. Piazzolla), het ensemble “musiques nouvelles” (D. Janssens, R. Lazkano, P. Bartholomée, J.P. Dessy), het Brussels Philharmonic (Film Fest Gent, N. Piovani) of het Nationaal Orkest van België (S. Gubaidulina, J-M. Rens, A. Piazzolla)
Sinds 2004 is hij stichtend lid van ASTORIA en gespecialiseerd in de interpretatie van de muziek van Astor Piazzolla.
Met zijn andere formaties “geniet” hij van het ontdekken van de verschillende klankpaletten die de accordeon biedt en stelt zo zeer gevarieerde repertoires en muziekstijlen voor, waaronder Tango, Barok, Klassiek, grote opera-aria’s, hedendaagse muziek, wereldmuziek, Jazz en kinderliedjes.
PHALAENA – IZVORA – HABANERA – MARINA CEDRO TRIO – ASTOR KLEZMER TRIO – BAYAN TRIO -BISCOTTE & BRIOCHE.
Momenteel is hij accordeondocent aan de muziekacademie van Fleurus en aan het Institut Supérieur de Musique et de Pédagogie de Namur (IMEP) en sinds 2019 is hij artistiek directeur van het CPE Festival.
Christophe Delporte speelt op een BUGARI accordeon en is sinds oktober 2019 een Antarctica Records artiest.
30€
Info & reserveringen : event@chateaudechimay.be – Tél : +32 60 21 45 31
Mogelijkheid om zelfgebakken brood te bestellen (ten laatste de dag voor het evenement) tegen de prijs van 5€/stuk, af te halen in de pauze.
Er zijn drie soorten verkrijgbaar: Zalm en waterkers / Lokale ham en vijgen / Schapenkaas en walnoten.
Tickets :